12.2 Entre os “Heróis” dos Poemas Ibéricos de Torga e os heróis da Mensagem

João Amadeu Oliveira Carvalho da Silva
Universidade Católica Portuguesa – Braga

The historic personalities in Miguel Torga’s Poemas Ibéricos (Iberian Poems) and in Fernando Pessoa’s Mensagem allow some interesting comparisons. We paid special attention to the heroes “Príncipe Perfeito”, “Bartolomeu Dias”, “Afonso de Albuquerque” and “D. Sebastião”. In addition, to understand Miguel Torga’s place in the literary scene, we examined the similarities and the differences found by the poet between “Camões” and “Fernando Pessoa”, in the context of the selected heroes. In the end of this brief digression through the hall of “heroes” of the Poemas Ibéricos and the characters of Mensagem, as we behold literary works chronologically close, we underline different ways of interpreting history and figuring out the future, understanding life and promoting ideals.