13.2 Recepção do mito de Leandro e Hero na poesia portuguesa: do renascimento à arcádia neoclássica

J. Cândido Martins
Universidade Católica Portuguesa – Braga

This paper approaches the classic reception of the myth of Leandro and Hero. More specifically, from their roots within classic greek and roman antiquity, we analyse some poems by Portuguese authors from renaissance, baroque and neoclassic period. Inspired by this myth of tragic and passionate love, we aim at detecting some semantic variations along this long rewriting process. We also intend to present some brief interpretative proposals regarding several texts belonging to the mythical framework.