16.2 Figures de l’androgyne et de la femme fatale dans Ambições et « Um passo em falso » d’Ana de Castro Osório

Armanda Manguito Bouzy
Université Nice Sophia-Antipolis

The intrigue of the novel Ambições (1903) and that of the short story « Um passo em falso » (1925) of Ana de Castro Osório present archetypical feminine characters (Frederica, Isabella) in relation with the Androgynous myth. In the novel appears also the femme fatale (Candida), evident counter-pattern who sets itself against the androgynous characters.
Firstly, the investigation will put in relation the romantic characters with the mythical patterns of the Androgynous –primitive or maimed– and Lilith. Secondly, the analysis of the different feminine characters will show how Ana de Castro Osório makes use of these mythical patterns so as to recommend, as a feminist, a real liberation of woman.